Snelle links
Vierde plaats voor Henk Vossen en Johan Findhammer in ELE-Rally
Na een verwoede strijd in de Standaard Groep N-klasse hebben Henk Vossen en Johan Findhammer in de ELE Rally de vierde plaats behaald. De Limburgse equipe viel net buiten het podium en daar was niet mee gerekend.
Autosport is een technische sport en zonder doorontwikkelingen raak je ontegenzeggelijk achterop. Het Helichem Rallyteam van Henk Vossen is altijd op zoek naar verdere verbeteringen aan de potente Mitsubishi Evo 10 en de afgelopen tijd is dat niet anders geweest. Technisch brein Lou Ambaum had de nodige modificaties uitgedokterd en bovendien werd de auto voorzien van een andere versnellingsbak. Maar daarover rezen al vrij snel twijfels, zo bekende Henk Vossen: “De eindoverbrenging is ietsje langer en ik kreeg het idee dat er minder gang in de auto zat. We reden een paar proeven echt helemaal op het randje en toch verloren we tot wel tien seconden op de concurrentie. Dat is alleen met die bak te verklaren want de motor is in topconditie”. Al op de eerste, vrijdagse, etappe raakte de Limburgse equipe het contact met de kopgroep kwijt, ondanks de perfect werkende nieuwe software, die Lou Ambaum voor het tussendifferentieel had ontwikkeld. Het probleem zat bij de remmen. Als nieuwigheid was er tevens een verstelbaar remsysteem ingebouwd maar daarmee werd zoveel remdruk naar voren gesluisd dat de voorremmen veel te heet werden. Bij de eerste de beste servicemogelijkheid werd het oude systeem dan ook weer terug gezet. “Als we dit nieuwe systeem willen toepassen moeten we eerst gaan testen met verschillende typen remblokken”, legt Vossen de complexiteit van de techniek uit.
Die techniek zou op de tweede dag ook nog een hinderlijke rol spelen. Terwijl Vossen en Findhammer vol in de strijd om de derde plek verwikkeld waren, hield de motor er plotseling mee op. “We kwamen een korte bocht uit en ineens viel alles stil. Het duurde tergend lang voordat de motor weer wilde starten”, vertelde Vossen, die op die klassementsproef Sint Oedenrode 2 niet alleen 35 seconden verloor maar tevens definitief het zicht op het erepodium. “En dat was best een domper”, aldus Vossen, die vooraf erg veel zin in de ELE-Rally had gehad. Tenslotte had zijn bedrijf Helichem Chemie een buslading relaties naar Helmond uitgenodigd.
Inmiddels is de teleurstelling al ruimschoots verwerkt en is de blik van de Limburgse equipe alweer op de nabije toekomst gericht. “We hebben nu weer een aantal interessante zaken uitgevonden en data verzameld die ons straks, als we de WK Rally van Duitsland gaan rijden, zeker van pas zullen komen. En dat is de belangrijkste wedstrijd van ons seizoen. Dit was dus meer een testrally, zullen we maar zeggen. We gaan binnenkort zeker nog een back-to-back test doen met de verschillende mogelijke set-ups”.
De Deutschland Rallye wordt van 22 tot en met 24 juni in de omgeving van Trier gereden.