Snelle links
Uitdagingen in WK-Rally van Duitsland leiden voor Vossen tot resultaat
Na dagenlang last-minute preparaties stonden Henk Vossen en Johan Findhammer afgelopen donderdag aan de start van de Deutschland Rallye, de negende ronde van het WK Rally’s. Voor de Limburgse equipe draaide het uit op een ruim 400 kilometer lange zoektocht naar een perfect afgestelde auto. Tevreden reden de Limburgers zondagmiddag het finishpodium in Trier op.
De Deutschland Rallye is een snel evenement, met veel klassementsproeven tussen de wijnranken in het Moezelland en op voormalige legeroefeningterreinen. Het was alweer de 34e keer dat Henk Vossen deze uitdaging aanging, dit keer voor het eerst met een World Rally Car. Ne een hectische jacht op het laatste moment naar noodzakelijke onderdelen kwam de auto net op tijd in Trier aan. Al snel ontdekte Vossen evenwel dat de Mitsubishi Lancer WRC nog altijd niet zodanig goed op de poten stond dat hij ermee tot de limiet kon gaan. De auto begon soms plotseling te stuiteren en met twee, drie of vier wielen in de lucht verandert iedere bocht vanzelf in een potentieel bloedlink stukje asfalt, zo legt de Limburgse routinier uit: “Op de meest onverwachte momenten reageerde de auto heel raar of zelfs niet op de gegeven stuurcommando’s. En dat bij snelheden tot tweehonderd. Dan zit je niet lekker achter het stuur”. Het probleem moet voornamelijk in de schokdempers worden gezocht, die niet de juiste werking hebben, ondanks vele, door het deskundige Helichem-serviceteam doorgevoerde, wijzigingen. “Het zal erop uitdraaien dat we andere veren en misschien speciale dempers zullen moeten laten maken, want de juiste zijn domweg niet in de handel”, concludeert Vossen. Waar die dacht met een zekere behoudende strijdwijze schadeloos de rally te kunnen uitrijden kwam hij echter bedrogen uit. In een smalle hairpin werd de Mitsubishi vol op het achterwiel geraakt door de achteropkomende en kennelijk zeer ongeduldige Eric van Loon. “Ik had hem op een eerdere proef al zonder problemen voorbij gelaten. In die hairpin was echter helemaal geen plaats om opzij te gaan. En dan word je zodanig geramd dat je hele achterkant in elkaar zit. Volgens toeschouwers ter plekke een onbehouwen actie. We moesten zelfs stoppen en een wiel demonteren om een halve meter voorbumper van Van Loon tussen het wiel en de achterdeur vandaan te plukken. Zulke acties zijn stijlloos en passen helemaal niet in de rallysport, waar iedereen respect voor elkaar toont. Wat je helemaal van landgenoten onder elkaar mag verwachten”, aldus een verbolgen Vossen, die in 43e positie opgelucht aan de finish kwam. “Mijn complimenten voor mijn serviceteam dat alles uit de kast heeft getrokken. Ze hebben zelfs de pomp van de stuurbekrachtiging ter plaats zo kundig weten te repareren dat die nog beter werkte dan voor de start. Klassewerk dus”.
Voorlopig heeft het Helichem Rallyteam even de tijd om de wegliggingsproblemen te tackelen want als eerstvolgende wedstrijd staat de WK Rally van Frankrijk gepland, begin oktober in de Elzas.