Henk de rallycoureur

550 Rally’s in 56 jaar actieve rallydeelname. Als 23-jarige beginneling startend in de zg., Vierlandenrit, een kaartleesrit, met daarin stukken op snelheid, tot onlangs, op 79-jarige leeftijd, de 53e deelname aan de ELE-rally.

HENK VOSSEN

Welkom in zijn rallywereld

Twee keer Nederlands Kampioen, twee keer kampioen tijdens de WK-Rally van Frankrijk in zijn groepsklasse. Deelname aan tientallen WK-Rally’s, waaronder 14 starts in de Rally van Monte Carlo. De enige rijder met een Gouden KNAF Licentie. Een tachtigjarige, die woont in een lichaam waar schijnbaar benzine en olie door de aderen stroomt en… dat aan menselijkheid nooit iets heeft ingeboet. Vader, grootvader, ondernemer, rallyrijder maar vooral ook mens.

De kamer van de jonge ‘Vos’ hing vol modellen. Op vier wielen wel te verstaan. Eyecatcher en middelpunt van het gefotografeerde cavalcade was een statige Rolls Royce Silver Cloud. In zijn museum zijn de muren thans eveneens behangen. Geen gefotografeerde oldtimers maar met een verzameling blikken rally-plaquettes waarvan je duizelt. Een rondom tapijt; muren met honderden startbewijzen uit alle hoeken van Europa.

‘Oefenperiode’

Als 7-jarige, op papa’s schoot, mocht hij de uit de kluiten gewassen DeSoto Custom Convertible  de garage in sturen. Zijn eerste, echte rijervaringen deed hij op met wat vriendjes toen hij papa’s nieuwste auto, een Opel Kapitän had ‘geleend’ en ermee uit een bocht vloog. Rallycross zat eveneens in Henks ‘lespakket’.  Als magazijnbediende roste hij met de bestelwagen van de Gebra Garage over de Venlose Heide. Ook die Opel, een Olympia, ging op z’n kant.

Rally Monte Carlo

De besmetting met het rallybacil kwam na zijn verplichte diensttijd als wachtmeester bij de zogenaamde Gele Rijders (Cavalerie). De start van die kaartleesrit in 1968 was het vertrekpunt van een rally carrière die zijn weerga niet kent.

Zo’n tien jaar later in het najaar van 1978 zat het hele team, dat inmiddels in getal en kennis was gegroeid parallel aan de ambities van de privécoureur, rond de tafel om de eerste deelname aan de Rally Monte Carlo aanstaande januari ’79 te bespreken. Hij zelf zegt er vandaag de dag nog over dat de ‘Rally Monte Carlo een lokroep is, waaraan moeilijk valt te ontkomen’. Vandaar dat er komend jaar 2026, 47 jaar na de eerste kennismaking, uiteraard nummer 15 op het programma staat.

Toen, in 1979, was dat een sprong in het diepe. Henk stond er onbevangen tegenover. Geheel in overeenstemming met een van zijn lijfspreuken: ‘Paden ontstaan door ze te bewandelen’. Inmiddels heeft hij zoveel Monte Carlo-eelt op zijn ziel dat de littekens te verwaarlozen zijn.

Monte-pijn

Zoals dat jaar waarin hij niet werd toegelaten en op de krappe startlijst van het evenement vooral voorkeur aan Franse teams werd gegeven. De halsstarrige organisatie bleek onvermurwbaar. Maar Henk zou Henk niet zijn of hij zorgde toen ervoor dat zo’n malheur nooit meer zou plaatsvinden.

In de reglementen kwam hij de zg. masterklasse – Masters 50+ – tegen. Iemand die de (inter)nationale rallytitel van zijn land heeft veroverd mag in die klasse inschrijven. Deelname, als wordt voldaan aan de condities,  gegarandeerd. Henk veroverde met navigator Pie Theunissen (1983) en René Smeets (1998) het internationaal Nederlands Rally-kampioenschap.

Gendarme

De laatste Rally Monte Carlo liep al voor de eerste proef uit op een mislukking. De wegen rond in de buurt, maar ook in de hele regio van de proef waren dermate vol dat er sprake was van congestie. Om de fikse omweg, waarvoor was gekozen reed Henk in zijn Hyundai I20 rallyauto in gezwind tempo om tijdig aan de start te staan. Te hard volgens de meetapparatuur  van de gendarme die de equipe staande hield. Nou ja, een boete erbij. Dat kon er ook nog vanaf bij alle deelnamekosten.

Het werd pas irritant toen die man ging controleren of die rallyauto mocht deelnemen aan het openbaar verkeer. Enfin het duurde al met al zo lang dat de starttijd niet meer te halen was. Ook de organisatie was onverbiddelijk, na het horen van de argumenten. Te laat aan de start en daar staat een half uur straftijd voor. Punt. Onmogelijk dus zo’n achterstand ooit nog goed te maken en een acceptabel klassement te rijden. Een Mont-rally dus voor spek en bonen.

Jong en oud bij elkaar

Dat alles terwijl  een jaar eerder de internationale rally-pers maar ook de dagbladen aandacht in hun kolommen en radio- en tv-verslaggevers over de man uit Venlo en zijn navigator opnamen uitzonden. In 2024 en ook het jaar later was Willem Vissenberg. Met 79 was Henk (waarschijnlijk wederom) de oudste deelnemer; zijn bijrijder (20) jaar de jongste.

Energie

‘In al die jaren heb ik zoveel rallyervaring opgebouwd dat ik amper nog voor verrassingen komt te staan. Ik weet ook niet of je mij met anderen moet of kunt vergelijken. Ik heb vooral geleerd op een efficiënte manier met mijn energie om te gaan. Spaarzaam zijn en alleen maar dan je reserves aanspreken als het nodig is. Vooral geen arbeidsvermogen inzetten op momenten en in situaties die er niet toe doen. Ik denk dat daarin, in dat energiemanagement, mijn ware kracht schuilt. En dan heb ik het over mijn kracht. Die andere kracht schuilt in het team en de serviceploeg. Samen zorgen we ervoor dat we het leuk blijven vinden. Daarom is er voor mij nog lang geen reden om ermee te stoppen’.