Proflex- Merwerde Hulst Rally 2007

In de Proflex Merwede Rally van Hulst hebben Henk Vossen en Johan Findhammer eindelijk weer eens een probleemloze wedstrijd kunnen rijden, wat meteen met een knappe tweede plaats werd beloond. Daarmee heeft de Limburgse equipe zichzelf weer eens flink in de schijnwerpers gereden.

Navigator
Johan Findhammer
Startnummer
21
Plaats
Hulst
Merk
Mitsubishi
Model
EVO VIII MR
Kenteken

Tweede plaats voor Henk Vossen en Johan Findhammer in Rally van Hulst

In de Proflex Merwede Rally van Hulst hebben Henk Vossen en Johan Findhammer eindelijk weer eens een probleemloze wedstrijd kunnen rijden, wat meteen met een knappe tweede plaats werd beloond. Daarmee heeft de Limburgse equipe zichzelf weer eens flink in de schijnwerpers gereden.

De Rally van Hulst mag zich dan op één dag afspelen, van een makkelijke opgave is bepaald geen sprake. In een middag tijd moet er een dikke 150 kilometer op snelheid worden gereden, over klassementsproeven die ofwel erg bochtig zijn, ofwel erg glad. Met overal hele dikke bomen langs de weg, dan wel diepe greppels. Een klein foutje kan al snel ernstige gevolgen hebben, zo ondervonden meerdere equipes. Ook Henk Vossen had zo zijn moment maar dat liep gelukkig minder ernstig af. Op dezelfde plaats waar René Kuipers kort daarvoor met zijn ex-fabrieks Skoda Fabia WRC op een boom was gevlogen, raakte ook Vossens Mitsubishi Lancer Evo 8 MR in het ongerede doordat hij op een, in het gras verborgen, boomstronk werd gelanceerd. Met razendsnel handelen wist Vossen de auto wel op de weg te houden, maar door een kromme draagarm kon er de volgende 30 kilometer niet meer echt op snelheid worden gereden. “Ik schrok er flink van en heb het ook even rustig aan gedaan, puur om te kijken of de auto nog goed rijdbaar was. Gelukkig deed die geen gekke dingen en heb ik daarna weer bijna op volle snelheid kunnen rijden. Maar op die bewuste klassementsproef hebben we toch wel ruim elf seconden ingeleverd”, vertelde Vossen, die later op de dag ook nog een kromme velg opliep, nadat het wiel achter een asfaltrand was blijven hangen. Dat laatste gaf eigenlijk de doorslag in de hevige strijd die de Limburgers voerden met de equipe Johan Faes/Arie Lekkerkerker. Tot drie proeven voor de finish bedroeg Vossens achterstand op de leidende Faes slechts vijf seconden, maar met het kromme wiel liep dat daarna per proef met rond de vijf tellen op. Daarvoor had Vossen trouwens tweemaal de snelste tijd gerealiseerd. Desondanks was de stemming in het Helichem Rallyteam opperbest. Niet alleen had de auto geen krimp gegeven, ook de tijden van de equipe mochten er zijn. En dat met een auto die nèt niet helemaal meer ‘state of the art’ is. Johan Faes beschikt namelijk over de allernieuwste Mitsubishi Lancer Evo 9. En die auto heeft weer een iets snellere motor dan Vossens 8 MR, een iets betere versnellingsbak en differentiëlen en een nog vastere wegligging. In de komende weken wordt het dan ook een drukke bedoening in de werkplaats van het Helichem Rallyteam, want dan wordt de huidige auto gedeeltelijk gestript en tot een volwaardige ‘9’ omgebouwd. “Ik denk dat ik daarmee Johan Faes nog beter partij kan geven dan vandaag”, verwacht Vossen. “De komende ELE-Rally is traditioneel mijn thuiswedstrijd en daar heb ik altijd veel gasten. Dan wil je je toch in je beste kostuum presenteren. Nou, dat is in dit geval dus een Mitsubishi Lancer Evo 9”

Fotogalerij

Rally Video's

Playlist

1 Video's