Snelle links
Derde plaats voor Henk Vossen en Johan Findhammer in seizoensopener
Reuver, 19 maart. In de Tank S Rally, de eerste wedstrijd van het Rallyclinic Dutch Open, hebben Henk Vossen en Johan Findhammer beslag gelegd op de derde plaats in de standaard Groep N-klasse. Op zich een prima prestatie in het zwaar bezette veld maar de Limburgse equipe heeft nauwelijks voluit kunnen aan. Een defecte versnellingsbak ontregelde het tempo op de klassementsproeven.
Henk Vossen wordt er zo langzamerhand tureluurs van. De Mitsubishi Lancer Evo VIII MR is een dijk van een rallyauto maar heeft twee zwakke plekken: de versnellingsbak en het achterdifferentieel. In de laatste rally van afgelopen jaar, de avontuurlijke Rallye d’ Antibes, raakten beide onderdelen defect, waarna een volledige revisie volgde, ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, dat met de Tank S Rally werd afgetrapt. Op de smalle en bochtige dijkproeven rond Emmeloord zou het op pure stuurmanskunst aankomen en dan staat Vossen zijn mannetje. Dat bleek ook al snel want met de regelmaat van de klok zat hij bij de eerste drie, op slechts enkele tellen van de proefwinnaars. De jonge honden Hans Weijs junior en Peter van Merksteijn ontketenen een moordend tempo. “Maar we moeten nog afwachten of die zonder kleerscheuren finishen”, sprak Vossen bedachtzaam. Maar als hij al stiekem dacht de junioren onder druk te kunnen houden, dan werd hij snel uit zijn droom geholpen. Al vrijs snel begaf andermaal de versnellingsbak het. De vijfde versnelling deed het niet meer. “Die vijfde mis je hier echt. Er zitten soms hele lange rechte einden tussen en in z’n vier haal je bij lange na niet je topsnelheid. Dat gaat ons veel seconden kosten. Het is nu net alsof je een bokswedstrijd speelt met één arm op je rug gebonden”, mopperde Vossen, die zich echter kranig weerde. Ook toen aan het eind van een KP een kersvers stuk asfalt plotseling onder water stond. “Ik vroeg Henk nog of het ietsje rustiger kon, zo dwars ging hij over de weg. Maar hij bleek alles uit de kast te moeten halen om überhaupt op het pad te blijven. Dat deed hij dus ouderwets goed”, grapte navigator Johan Findhammer.
Op de allerlaatste klassementsproef, 15 kilometer lang op een industrieterrein, werd het nog even spannend. De eerste dertig auto’s stonden allemaal nog op profielloze droogweerbanden, toen de hemelsluizen zich openden. En dan komt ervaring om de hoek kijken. Vossen reed flitsend naar een tijd die maar weinig verschilde van die van Peter van Merksteijn, de uiteindelijke winnaar van de standaard Groep N-klasse. “We hebben het gehaald en alweer een podiumplaats gescoord. En dat met twaalf concurrenten in onze klasse. Het had slechter kunnen aflopen”, bromde Henk Vossen, die hoopt dat bij de eerstvolgende wedstrijd, de LG Almere Rally op 1 april, de techniek hem niet weer in de steek laat.