Snelle links
Recorddeelname van Henk Vossen aan de WK Rally van Duitsland
Voor de 33e keer staat Henk Vossen komende vrijdag aan de start van Duitslands grootste rally, de voor het WK tellende Deutschland Rallye. Temidden van de wereldtoppers met hun fabrieks World Rally Cars wil de Limburger met zijn vaste navigator Johan Findhammer zich mengen in de strijd om de ereplaatsen in de ‘showroom’ Groep N-klasse. Dat zou op zich al een prestatie van formaat zijn.
De Deutschland Rallye is een samenvoeging van de vroegere nationale Deutschland Rally en de Hunsrück Rally. Beide wedstrijden waren voor Henk Vossen jaarlijkse vaste kost. De beide wedstrijden waren totaal verschillend van karakter en daarom alleen al zo speciaal om te rijden. De eerste leidde over bochtige weggetjes tussen de wijnranken van de beroemde Moezelstreek en de kern van de Hunsrück Rally bestond juist uit een bijna 40 km lange klassementsproef op een militair oefenterrein bij het plaatsje Baumholder. Het is best uniek dat één wedstrijd zoveel verschillende kanten heeft. Voor de vaste gasten, zoals Vossen en Findhammer, maakt dat nauwelijks iets uit. Zij kennen het terrein op hun duimpje al maakt dat het er voor de bestuurder niet eens makkelijker op. “Ik ben het type rallyrijder dat helemaal op de voorgelezen pace-notes rijdt. Ook al komen bepaalde listige punten me bekend voor en denk ik dat ik zeker weet hoe de weg daar loopt, ik zal er toch nooit zomaar induiken. Je ziet regelmatig dat rijders die dan op herinnering rijden even iets minder goed naar hun navigator luisteren en er dan prompt afstuiteren. En een foutje wordt hier meedogenloos afgestraft”, weet Vossen. Vooral de militaire KP Baumholder is berucht vanwege zijn grote ‘Hinkelsteine’, grote en grotendeels ingegraven betonblokken, die moeten voorkomen dat 60 ton zware tanks de bocht afsnijden. Als je die obstakels met je rallyauto raakt lig je onherroepelijk uit de wedstrijd.
Voor Henk Vossen heeft de rally ondanks zijn veelvuldige deelname toch een nieuwigheid in petto. Dit jaar rijden alle equipes, dus ook de gefortuneerde fabrieksteams van Citroën, Ford, Subaru, Suzuki, Peugeot en dergelijke allemaal op hetzelfde type band, waarvan er een hardere en een zachtere compound beschikbaar is. Het tijdperk van profielloze slickbanden, intermediates en regenbanden in diverse samenstellingen is over. “Dat is voor ons best gunstig want het verkleint de verschillen tussen de beroepscoureurs en de amateurs aanzienlijk. Ik heb zelf nog helemaal geen ervaring met die Pirelli banden maar Jasper van den Heuvel, onze Mitsubishi specialist, heeft die wel en heeft ons dan ook van nuttige tips voorzien”, vertelt Vossen, die stiekem op een plaatsje onder de vijf snelste Groep N-equipes rekent. “Alleen weet je het nooit. Ik heb de startlijst doorgenomen en bijna alle Groep N namen komen me volslagen onbekend voor. Dus heb ik geen flauw benul hoe sterk de concurrentie is. En aangezien het een WK rally is zou dat best een hele kluif kunnen worden”.
De Duitsland Rally start op donderdagavond met een publieksevenement in de stad Trier. Op vrijdag wordt het dan serieus want over een periode van drie dagen moeten er 19 klassementsproeven worden gereden, met een totale lengte van 353 km. Met de verbindingsetappes erbij heeft de wedstrijd een totale lengte van 1.175 km. De finish van de rally, waar traditioneel veel Nederlandse toeschouwers aanwezig zijn, wordt op zondag om 13.40 uur verwacht.