ELE Rally 2008

Navigator
Johan Findhammer
Startnummer
14
Plaats
Helmond
Merk
Mitsubishi
Model
EVO IX Gr N
Kenteken
88-ZH-GJ

Prima rallyseizoenstart van Henk Vossen en Johan Findhammer in Helmond

De ELE-Rally, die afgelopen weekend in de omgeving van Helmond werd gereden, betekende voor de Limburgse equipe Henk Vossen/Johan Findhammer de aftrap van het nieuwe seizoen. En dat ook nog eens met een hagelnieuwe auto. Het leverde ondanks wat strubbelingen een prima vierde plaats in de standaard Groep N-klasse op.

Henk Vossen en Johan Findhammer strijden dit jaar niet mee om de nationale titel maar willen zich in aantrekkelijke rally’s meten met de gevestigde orde. De ELE-Rally is zo’n traditional waar zij altijd present zijn. Het is alleen de vraag of dat nog lang gaat duren, zo liet een zichtbaar verstoorde Vossen na afloop weten. Hij was het totaal niet eens met de manier waarop de klassementsproeven waren opgezet. Of liever gezegd, plotseling veranderd. “Het geheim in snel rallyrijden zit hem voor een belangrijk deel in het verkennen van de proeven en de notities die je navigator daarover opschrijft. Je onderzoekt elke bocht heel nauwkeurig om te kijken of je daar wat kunt afsnijden en zo meer snelheid kunt houden, of dat er in het gras of wat dan ook verborgen obstakels als gaten, stoepranden, paaltjes of wat dan ook zitten. Als je er dan in de rally op aan komt weet je precies wat je te wachten staat. Nou niet dus! Er zijn proevenchefs die na het verkennen zich te buiten gaan aan het aanbrengen van extra obstakels zoals zandzakken, betonblokken en palletstellingen. Dan verlopen de bochten ineens heel anders en als je pech hebt vlieg je van de weg. Om er nog maar over te zwijgen dat je dus gedwongen bent op zicht te rijden in plaats van op de aanwijzingen van de navigator. Dat druist tegen het principe van rallyrijden in en we hebben het dan ook niet echt naar ons zin gehad. Maar wat wil je ook als je bijna op een pallet stuitert die half op de verharde weg staat”. In de eerste helft van de rally zat Henk Vossen in volle strijd met Johan Faes, zijn referentie. De Limburger was tot het vallen van de avond sneller dan Faes maar die kwam toen flink opzetten. Of liever gezegd, Vossen verloor terrein. “Industrieterreinen zijn niet helemaal mijn ding”, zo memoreerde hij, maar dat was slechts een klein aspect. Op zondag stonden er nog negen KP’s op het menu, waarop nog van alles kon gebeuren. Maar die 70 km gebruikte het Helichem team om met diverse schokdemperafstellingen te testen. “Met deze nieuwe auto moet je altijd alle details opnieuw nalopen. En met de Rally van Ieper in aantocht is deze dag daarvoor een mooie gelegenheid. Er zitten een paar proeven bij die heel erg op die van Ieper lijken. Dus dit was een uitstekende besteding van onze dag. We hebben daarom ook niet voor het klassement gereden”, aldus Vossen, die desondanks op een prima vierde plaats in de standaard Groep N-klasse finishte.

De Limburgse ondernemer was buitengewoon te spreken over zijn nieuwe auto, die geen klap verkeerd had gegeven. Al was er wel het nodige aan beschadigd door een onverantwoord stukje onverhard parcours. Maar de gloednieuwe, in schitterend metallic groen gespoten, Mitsubishi Evo 9 bewees meteen zijn waarde. En Vossens team ook. “Zoals wel vaker was het weer tot de laatste nacht sleutelen geblazen. Hij kwam hier van de trailer zonder ook maar één meter te hebben gereden. En toch reed hij probleemloos. Ik ben echt supertrots op mijn serviceteam. Wat een kanjers!”, loofde Vossen, die over drie weken in het Belgische Ieper zijn eerste grote buitenlandse wedstrijd van dit jaar zal rijden.

Rally Video's

Playlist

1 Video's