Exotic Green Rally 2009

Navigator
Johan Findhammer
Startnummer
11
Plaats
Etten-Leur
Merk
Mitsubishi
Model
EVO IX Gr N
Kenteken
88-ZH-GJ

HHenk Vossen pakt de leiding in het Nederlands Rallykampioenschap

Henk Vossen uit Tegelen heeft zich na een sterk gereden Exotic Green Rally op de eerste
plaats genesteld in het Rallyclinic Dutch Open, het internationaal Nederlands
rallykampioenschap. Samen met zijn vaste navigator Johan Findhammer eindigde de
Limburger als negende algemeen, terwijl de  showroom’ Groep N-categorie met overmacht werd gewonnen.

Maar liefst 207 wedstrijdkilometers, verdeeld over 24 klassementsproeven door het verraderlijke West Brabantse landschap, stonden er op het programma van de Exotic Green Rally. Werd er aan de kop al fel gestreden om de eindzege, in de ‘standaard’ Groep N-klasse ging het er minstens zo heftig aan toe. Nog nooit was de klasse N4 zo sterk bezet als dit jaar, met zeker 6 à 7 gelijkwaardige equipes, waaronder die van de Limburgers Henk Vossen en Johan Findhammer. De wedstrijd draaide daardoor uit op een ware slijtageslag. Prominent slachtoffer was Jasper van den Heuvel. De leider in het Rallyclinic Dutch Open viel al na 2 kilometer uit met een opgeblazen motor van zijn Mitsubishi Evo 10. En er volgden er meer. Erik van Loon was aanvankelijk met Henk Vossen in fel gevecht om de leiding maar reed op KP5 zijn Mitsubishi Evo 10 in elkaar. Jeroen Swaenen was de volgende concurrent die het de Limburger moeilijk maakte en die strijd duurde aanzienlijk langer.
Proef voor proef wist Vossen er een seconde extra uit te slepen en na 14 KP’s had hij een redelijke buffer van 20 seconden opgebouwd. Prompt draaide ook de motor van Swaenen’s Mitsubishi Evo 9 in de soep. Henk Vossen zat echter allerminst op rozen want zijn motor, ook al van een Mitsubishi Evo 9, begon steeds meer water te gebruiken. “Ik denk dat de koppakking stuk is. We hebben het motormanagement al helemaal terug geschroefd om de motor zoveel mogelijk te sparen. Ik hoop dat we daarmee de finish net halen”, vertelde Vossen met nog 6 KP’s te gaan. Op dat moment liep de motortemperatuur op de proeven op tot wel 115° maar met het teruggedraaide vermogen en het invallen van een koelere nacht daalde die temperatuur tot 85°, waarmee het gevaar leek geweken.
“Onze eerstvolgende concurrent staat nu op ruim twee minuten, dus dat lijkt safe. Vlak achter ons zit Faron van Lieshout en die komt wel sterk opzetten. Toch wil ik proberen ook hem achter ons te houden, ook al rijdt hij niet in onze klasse. Tenslotte telt voor het kampioenschap ieder punt dat je kunt halen”, betoogde Vossen, die op de allerlaatste KP er nog een glansrijke tijd uitperste, maar liefst 7 tellen sneller dan Van Lieshout. “Dit was zeker een van onze betere wedstrijden van de laatste tijd. Ik houd helemaal niet van proeven op industrieterreinen maar zelfs daar gingen we heel erg hard over. En op de meer gewone KP’s gingen we echt als een speer. Van alle kanten kregen we complimenten van mensen die langs de proeven hadden staan kijken. Dat ik gisteravond in het donker even totaal vergat om mijn grote lampen aan te zetten zullen we maar even vergeten. Voor de rest verliep de wedstrijd fantastisch, zelfs met zo’n kritische motor. De jongens van mijn ploeg hebben hem telkens bij de service uitgebreid vertroeteld. En dat heeft zich uitbetaald”, glunderde Vossen, die met dit resultaat de leiding in het Rallyclinic Dutch Open heeft overgenomen van Jasper van den Heuvel. “Met alle aftrekresultaten die aan het eind van het jaar nog moeten worden verrekend zegt dat niet zoveel, maar het staat goed en voorlopig staan we er toch maar. Vier rally’s en vier goede resultaten. Dat mag best gezien worden”.

Rally Video's

Playlist

1 Video's