Hellendoorn Rally 2009

Navigator
Johan Findhammer
Startnummer
18
Plaats
Hellendoorn
Merk
Mitsubishi
Model
EVO IX Gr N
Kenteken
88-ZH-GJ

Flinke aderlating voor Henk Vossen in de Hellendoorn Rally

Voor de Limburgse rallyequipe Henk Vossen/Johan Findhammer is de Schutte Informatisering Hellendoorn Rally op een zware beproeving uitgelopen. Bijna de hele wedstrijd lang zocht routinier Vossen vertwijfeld naar de juiste afstelling van zijn Mitsubishi Evo 9. Toen de auto ook nog eens in een greppel stuiterde waren alle kansen op een topklassering verkeken.

De Hellendoorn Rally is het jaarlijkse hoogtepunt op de Nederlandse rallykalender. De klassieker leidt over prachtige Twentse landwegen, waarvan een aanzienlijk deel nog onverhard is. Vele tienduizenden toeschouwers bewogen massaal van klassementsproef naar klassementsproef, als altijd bereid een geslipte deelnemer de helpende hand te reiken. Henk Vossen kent het werkterrein als zijn broekzak en toch moest hij al in het beginstadium een flinke veer laten. Bij een onlangs gehouden test dacht hij dat hij een nieuwe, nog snellere wagenafstelling had gevonden, maar eenmaal in een wedstrijdsituatie bleek die toch niet te werken. De materie is dan ook complex genoeg, zo legt Vossen uit: “Het is eigenlijk tegengesteld. Naarmate je de schokdempers harder zet stuurt de auto steeds scherper en zuiverder de bocht in en lijkt het allemaal een stuk sneller te gaan. Als je echter de tijden vergelijkt blijkt het tegendeel. Met zachtere dempers dweilt en rolt de auto veel meer maar heeft hij ook meer grip. Hij is daardoor vergeeflijker en daar zit hem de kneep. Want op een slechter wegdek kun je dan wel het gas erop houden, terwijl die harde afstelling de messcherp sturende auto aan het stuiteren maakt, waardoor je intuïtief wat van je gas gaat. Je ziet, na al die jaren (Vossen rijdt al meer dan 40 jaar rally’s, red.) kom je toch nog voor verrassingen te staan. Logisch ook, want in deze high-tech tijden volgen de technische ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op en moet je je daarop telkens weer instellen”. De scherpe analyse van de Limburgse crack verklaarde volledig waarom Vossen en zijn navigator Johan Findhammer vanaf het begin tegen een achterstand aankeken. Toch zouden ze als tweede in de standaard Groep N-categorie zijn gefinisht als ze niet op de 11e KP in een greppel waren gestuiterd. “We gingen met zo’n 170 km/u over een onverhard pad toen de auto ineens uit het spoor sprong. Wel 200 meter lang zijn we over het pad geschoven waarna Henk hem prachtig uit de slip haalde. Met de neus weer recht, sprong hij echter ineens weer uit het diepe spoor en dit keer doken we in een greppeltje. Het publiek stond er een heel eind vandaan maar heeft de auto gelukkig weer op de weg kunnen tillen. Alleen waren we toen wel meer dan vijf minuten kwijt”, vertelde Findhammer. Henk Vossen bleef als altijd koel en zette op de volgende KP meteen weer een derde tijd neer maar de tijdschade viel niet meer goed te maken. Achter winnaar Peter Bijvelds kwam de Limburgse equipe als 8e over het finishpodium. “We hebben nog steeds goede kansen in het Groep N kampioenschap. Jasper van den Heuvel mag dan wel drie keer hebben gewonnen, hij is ook al twee keer uitgevallen. Die mag dus in de resterende twee rally’s geen steken meer laten vallen. En verder hebben we eigenlijk alleen Nelis Verkooijen nog als concurrent”.

Fotogalerij

Rally Video's

Playlist

1 Video's