Snelle links
Knappe tweede plaats voor Henk Vossen en Johan Findhammer in België
Met de Belgische Sezoensrally stond de tweede ronde van het Rallyclinic Dutch Open op het programma. Rond de Belgische plaats Bocholt werd er verwoed strijd geleverd op de deels onverharde klassementsproeven. Na een adembenemende strijd om de tweede plaats in de showroom Groep N categorie gingen de routiniers Henk Vossen en Johan Findhammer aan de haal met de runner-up positie.
“Geen enkel probleem gehad terwijl het hier toch o zo verraderlijk is”, betoogde een stralende Henk Vossen na afloop. Dat de Tegelense routinier zo in zijn nopjes was liet zich eenvoudig verklaren. In de aanloop naar dit seizoen liet hij optekenen dat hij nog steeds serieus moet kunnen mikken op een top-5
klassering in de showroom Groep N-klasse, wil hij al de inspanningen van zijn gedreven team kunnen
verantwoorden. Welnu, in Bocholt stonden maar liefst 23 Groep N 4 bolides aan de start, met vrijwel uitsluitend heel recent materiaal, veelal gereden door erkend snelle coureurs. Waarmee de uitdaging dus extra groot was. Daar kwam nog bij dat het parcours van de Sezoensrally een hele kluif bleek. Zo’n 30% bestond uit onverharde paden over rollende maaskiezels, waarop ieder foutje meedogenloos zou worden afgestraft. En de snelheden daarop lagen heel hoog, tot dik 200 km/u. Voor de toeschouwers was het een feest om naar te kijken, de driftende en glijdende rallyauto’s, die zichtbaar op de limiet reden.
Henk Vossen en zijn navigator Johan Findhammer moesten vanaf de eerste klassementsproef meteen vol aan de bak. Zoals verwacht maakte Jasper van den Heuvel zich met zijn nieuwe Mitsubishi Evo 10 met grote stappen uit de voeten maar daarachter waren de verschillen heel klein, met soms maar een paar tienden van een seconde verschil. Op de eerste KP reed de Helichem equipe nog de achtste tijd, de tweede werd al als vierde ingeklokt. Op KP7 verdween de snelle Belg Chris van Woensel van het toneel, had de al even snelle Deen Michael Pedersen een zeperd maar noteerde Vossen de tweede tijd, waarmee hij ook die positie in het tussenklassement innam, met op korte afstand Pedersen en de Hongaar Mihàly, die kort daarna een KP won en zo Vossen tot op 4 seconden naderde. Maar waar de Limburgse crack onverstoorbaar tweede, derde en vierde tijden aaneen reeg, ging de concurrentie meer en meer fouten maken. Mihàly was de eerstvolgende, Pedersen ging nog eens in de fout en na 10 KP’s had Vossen een mooie buffer van 21 seconden opgebouwd. En toen begon het te spetteren. Zou de regen doorzetten dan zouden de proeven spekglad worden, waarop je alleen met regenbanden uit de voeten kunt. Zou het bij wat gedruppel blijven dan zou je zonder slickbanden de opgebouwde voorsprong in het putje spoelen. Na veel wikken en wegen werd gekozen voor slicks onder de Helichem Mitsubishi Evo 9, met 2 regenbanden in de cabine ‘voor het geval dat’. Die laatsten bleken gelukkig niet nodig. Henk Vossen en Johan Findhammer zetten op de laatste twee KP’s een klein tandje terug en reden zo gecontroleerd op de tweede plaats de rally uit. “Dit soort tricky wedstrijden moet je goed kunnen lezen en inschatten. Als je je aan je strijdplan houdt en geen fouten maakt, dan komen de resultaten vanzelf. Mits je er natuurlijk wel goed de vaart in hebt. Hier is alles vlekkeloos verlopen met een, dankzij mijn serviceteam, perfect draaiende Mitsubishi. We spelen dus nog altijd geducht in de top mee en dat geeft een goed gevoel. Een heel goed gevoel zelfs”, glimlachte Vossen aan de finish.