Snelle links
Henk Vossen maakt grote stappen met de Mitsubishi World Rally Car
In de Paradigit ELE-Rally hebben Henk Vossen en Johan Findhammer eindelijk iets van het potentieel van hun nieuw aangeschafte Mitsubishi Lancer World Rally Car kunnen tonen. De Limburgse equipe reikte tot de 8e plaats in het erg sterke deelnemersveld maar moest later met een klapband lossen. Aan de meet in Helmond bleef een elfde stek over.
In de aanloop naar de ELE-Rally heeft het Helichem Rallyteam een hoop werk verricht. Niet alleen stond de Mitsubishi Lancer WRC er voor het eerst in het bekende Helichem groen bij, ook het onderstel was flink onder handen genomen. Met behulp van Chiel Bos, dé specialist als het over wielophangingen van competitiewagens gaat, waren nieuwe veren ontwikkeld en dat bleek een stuk te schelen. “De auto is nu goed controleerbaar. Tot nu toe was hij zo spijkerhard dat ik steeds bang was van de weg te stuiteren. Nu kan ik met een gerust hart grenzen gaan opzoeken zonder het idee te hebben op het punt van crashen te staan. Nu heeft hij geweldig veel grip op het asfalt. Dat geeft een veilig gevoel”, aldus Henk Vossen. De eerste, vrijdagse etappe werd met een behoorlijke 9e plaats afgesloten en op de zaterdagmorgen klommen Vossen en zijn navigator Johan Findhammer naar de 8e stek op. Maar toen sloeg de pechduivel toe. Vossen schoof even iets van de weg en raakte een stoeprand. Een kromme velg leverde een lekke band op waarbij rondzwaaiende rubber stukken de voorbumper en het spatbord aan diggelen sloegen. Bijna een minuut verloor de equipe vervolgens bij het wisselen van het wiel en duikelde naar de 11e plaats. Daar bleef het vervolgens ook bij.
Voor de komende tijd zal het Helichem Rallyteam zijn aandacht op de WK Rally van Duitsland richten. “Om de een of andere reden werkt de handrem op deze auto niet goed. Ik kan er geen haarspeldbocht mee doorkomen. En als het straks door het Moezel-gebied gaat, met zijn wijnbergen met veel slingerende landweggetjes en scherpe bochten, heb ik die handrem zeker veertig tot vijftig keer nodig. We gaan dan ook niet naar Duitsland als we niet eerst goed en grondig hebben getest. Anders heeft het geen enkele zin”, betoogt Vossen, die in zijn nopjes was over het strakke werk dat zijn serviceteam leverde toen de auto met de lekke band schade op het serviceterrein aan kwam.