Snelle links
Henk Vossen sluit in Twente rallyseizoen af met fraaie vierde plaats
Meer dan tevreden keken Henk Vossen en Johan Findhammer terug op de Conrad Euregio Rally van afgelopen weekend. Op de gladde en smalle Twentse weggetjes was de Limburgse equipe als vierde over het finishpodium gekomen. En voor de eerste keer toonde routinier Vossen zich tevreden met de afstelling van zijn Mitsubishi Lancer World Rally Car.
Een paar dagen voor de start van de Euregio Rally was het voor Henk Vossen al duidelijk dat er in de omgeving van Hengelo iets te halen viel. Een laatste test met de auto met een nieuw opgezette afstelling, gebaseerd op de gerenommeerde Reiger schokdempers, gaf de Tegelse ondernemer het benodigde vertrouwen. “Voor het eerst heb ik het gevoel dat ík met de auto rijd in plaats van de auto met mij. Deze wat zachtere set-up is precies wat ik nodig heb”, gaf Vossen te kennen. De eerste klassementsproeven van de Euregio Rally verliepen nog wat stroef, zo bekende hij. “De auto voelt heel goed aan, nu is de beurt aan mij om eruit te halen wat erin zit”. Helaas gooide een haperende versnellingsbak – de zesde versnelling weigerde dienst – tijdelijk roet in het eten, waardoor de equipe op de drie laatste KP’s van de eerste dag veel kostbare seconden verloor. Maar nadat de geroutineerde serviceploeg in rap tempo de bak had gewisseld verliep de tweede dag in optima forma. Met een paar derde en vierde tijden in het sterk bezette veld onderstreepte Vossen de potentie van de ‘herboren’ Mitsubishi WRC. Pas in de slotfase liet hij de teugels wat vieren. “We stonden op dat moment vierde, meer dan een minuut achter de nummer drie en meer dan een minuut voor de als vijfde geklasseerde equipe. Op dat moment viel er voor ons ook weinig meer te halen. Als je terug kijkt dan hadden we zonder die bakproblemen zeker voor de derde plaats kunnen strijden. Waarbij ik wel moet aantekenen dat we ook hebben geprofiteerd van het uitvallen van een paar koplopers. Maar die vlogen van de weg”, aldus Vossen, die dus andermaal bewees niet alleen een snelle maar vooral ook betrouwbare rallyrijder te zijn. Op de spekgladde, natte wegen, bezaaid met afgevallen bladeren, had hij nauwelijks steken laten vallen.
Intussen is de naaste toekomst nog ongewis. Komend jaar wordt er op WK-niveau met een ander type auto gereden en het is de vraag of de World Rally Cars dan in de WK-rally’s nog wel welkom zijn. “We willen met onze huidige Mitsubishi in principe het NK gaan rijden. Maar de Deutschland Rallye is ook altijd een vast onderdeel van onze agenda en als de WRC’s daar niet meer welkom zijn, zullen we toch ook naar een alternatief moeten gaan uitkijken. Het wachten is dus nu op de beslissingen die de internationale autosportfederatie binnenkort zal nemen”, zo blikt Vossen alweer vooruit.