Rallye de Wallonie 2010

Navigator
Johan Findhammer
Startnummer
16
Plaats
Jambes
Merk
Mitsubishi WRC 02
Model
Lancer
Kenteken
KP51RWO

Wallonië decor van niet geplande testrally voor Henk Vossen

Hoewel Henk Vossen en Johan Findhammer vast van plan waren in de Rally van Wallonië punten te vergaren voor het Nederlands rallykampioenschap, draaide deze tweede ronde van het Rallyclinic Dutch Open uit op een regelrechte zoektocht. Eens te meer werd duidelijk dat de overstap van de standaard showroom Groep N Mitsubishi Evo 9 naar een echte World Rally Car-versie van dezelfde auto geen sinecure is.

Na de Tank S Rally wist Henk Vossen dat er nog veel werk aan de winkel was om de kersvers aangeschafte World Rally Car helemaal op punt te krijgen. Het Helichem serviceteam, onder leiding van Lou Ambaum, had dan ook hard gewerkt om de auto klaar te krijgen voor de Rally van Wallonië, het enige buitenlandse evenement op de Rallyclinic Dutch Open-kalender. Het parcours in de Belgische Ardennen bleek echter een enorme aanslag op de deelnemers te doen. Slechts 57 van de oorspronkelijke 117 equipes haalden, deels in gehavende staat, de finish in het nabij Namen gelegen Jambes. Helaas zaten Henk Vossen en Johan Findhammer daar niet bij. Al op de derde klassementsproef brak er een aandrijfas en moest Vossen de auto behoedzaam naar het serviceterrein loodsen. Na een snelle reparatie kon de equipe zich nog op het verder testen werpen, waarbij van lokale wegen gebruikt werd gemaakt. “We hebben die dag meer nuttige data over de auto verzameld, want ik vond de wegligging nog steeds verre van optimaal”, legde Vossen uit.

Op de zondag kon de equipe, dankzij het zogenaamde ‘Super Rally-systeem’ weer aan het officiële deel meedoen. De eerste ronde van 3 KP’s verliep goed, op de tweede KP van de tweede ronde ging het weer fout. Dit keer liep de oliedruk ernstig terug, waarop Vossen besloot de motor te sparen en wederom uit de wedstrijd te stappen. Bij de service bleek dat het om een defecte oliedruksensor ging en dat er gewoon mee gereden had kunnen worden. “Maar dat weet je pas achteraf. Als er echt drukproblemen zijn en je rijdt wel door dan draai je de hele motor geheid in de soep. En dat is een kostbare zaak. Bovendien viel er voor ons toch niet echt meer iets te winnen want we lagen er definitief uit. We zijn wel doorgegaan met testen op het echte rallyparcours, maar op de allerlaatste KP ging er ook nog eens een waterpomp stuk. Al met al dus een rally vol hindernissen”. Vossen is desondanks niet ontevreden met het Belgische uitstapje. “We hebben veel met de set-up geprobeerd en we weten nu dat we met de huidige onderdelen kunnen veranderen tot we een ons wegen. We zullen andere veren en schokdempers moeten vinden. Tenslotte is mijn eerstvolgende wedstrijd de ELE-rally, mijn thuisrally. Daar wil ik natuurlijk wel goed voor de dag komen”. Het Helichem-team heeft daarvoor ruim 5 weken de tijd want die wedstrijd is op 4 en 5 juni.

 

Fotogalerij

Rally Video's

Playlist

1 Video's