Snelle links
Enerverende ontdekkingsreis voor Henk Vossen in de Zuiderzeerally
De eerste kilometers met de nieuwe rallyauto van Henk Vossen zitten erop. In de Tank S Zuiderzeerally werd het voor de geroutineerde Limburgse rallyrijder, zijn navigator Johan Findhammer en de technici van het Helichem Rallyteam een heel puzzelwerk om de Mitsubishi Lancer World Rally Car in grip te krijgen. Barre weersomstandigheden en spiegelgladde, donkere wegen maakten het voor de equipe nog eens extra moeilijk het rallykanon in het spoor te houden.
De aanloop naar de seizoensopener in Emmeloord verliep alles behalve gladjes voor het Helichem Rallyteam, dat in Engeland een potentiële Mitsubishi Lancer World Rally Car op de kop had getikt. De wagentechniek van een WRC is heel anders dan die van een showroom Groep N auto van het type waarmee Henk Vossen de laatste jaren steeds heeft gereden. Zo heb je bij een WRC twee totaal verschillende onderstellen: een voor asfaltrally’s en een voor onverharde rallywegen. Die zijn niet met elkaar te combineren. Dus had het team een groot probleem toen de auto wel in Belfeld arriveerde, maar de asfalt onderdelen niet meekwamen. Pas een week voor de rally werd de zaak voorlopig even opgelost door elders nog een dergelijke auto te kopen, die wel het – voor de Tank S rally noodzakelijke – onderstel had. Tijd voor een deugdelijke voorbereiding was er toen allang niet meer, het was voor hoofd techniek Lou Ambaum al lastig genoeg om de auto gewoon even goed na te lopen.
Zonder een kilometer te hebben getest begonnen Henk Vossen en Johan Findhammer op de eerste klassementsproef van de rally met het uitproberen van de WRC. Het was inmiddels aardedonker en door de vele regen lag er op veel plaatsen een berg vette klei op de polderwegen rond Emmeloord. Al snel werd duidelijk dat er van de afstelling van de auto niets klopte. “De schokdempers stonden veel te hard waardoor we bijna van de weg stuiterden. Er was niet mee te rijden”, zo verklaarde Vossen. Keer op keer werd tijdens de service tussen de proeven door de afstelling veranderd maar even zovele keren was het nog niet voldoende. Pas tegen het eind van de rally begon het er een beetje op te lijken. “Toen merkten we dat we wel op de goede weg zitten. De auto was handelbaarder geworden. Maar er zit zo ontzettend veel techniek op en in dat we er nog lang niet zijn. We zullen nog heel veel moeten testen en onderzoeken voordat ik werkelijk uit de auto kan halen wat er in theorie in zit. In dat licht bezien is het resultaat van deze wedstrijd niet eens zo verkeerd. Niet zozeer de eindklassering als wel de opgedane ervaring is onze opbrengst. Daar kunnen we de komende tijd prima mee aan de slag”.