Tank S Rally / Zuiderzee 2011
Tevredenstellende openingsronde van het Open Nederlands Rallykampioenschap tijdens Tank S Rally. Rondom Emmeloord had de equipe Vossen/Findhammer de nodige problemen met de banden maar toen die eenmaal waren opgelost, revancheerden de Limburgers zich en rukten in de eindfase op naar de zesde plaats.
Uitslag Tank S Rally 2011
- Henk Vossen/Johan Findhammer – Mitsubishi WRC02 op 5 min. 07.8
Stand Open Nederlands Rallykampioenschap 2011
- Henk Vossen 35
Snelle links
Henk Vossen en Johan Findhammer gaan voor topklassering in Tank S Rally
Komende vrijdag gaat in Emmeloord met de Tank S Rally het Open Nederlands Rally-kampioenschap van start. Waar het totaal aantal inschrijvers niet overhoudt, is de top van de lijst echter weer van grote klasse, met maar liefst zes heftige World Rally Cars. Ook Henk Vossen en Johan Findhammer zijn van de partij en met hun Mitsubishi WRC02 mikken ze op een topklassering.
Vorig jaar legde het Helichem Rallyteam op precies dezelfde locatie de eerste kilometers af met de potente Mitsubishi WRC02. Het werd een ervaring om niet licht te vergeten. Zowel bestuurder Vossen als de servicecrew kwamen steeds weer voor onaangename verrassingen te staan want de wegligging was dermate problematisch dat Henk Vossen de auto maar met moeite op het asfalt wist te houden. Meer dan een 18e plaats zat er toen dan ook niet in. Voor de equipe was dat de aanleiding het Dutch Open te laten voor wat het was en zich volledig te concentreren op het ontwikkelen van de techniek. Het resulteerde in een beperkt programma van 5 wedstrijden en in die periode heeft de equipe heel wat ervaring met de auto opgedaan. Wat Henk Vossen bij de afsluitende Euregiorally deed verzuchten: “Zo, nu heb ik eindelijk een goed gevoel met de auto. Ik ben nu de baas over hem, en de Mitsubishi niet meer over mij. We hebben nu een ander onderstel, ontwikkeld door Reiger Suspensions. En dat werkt goed bij deze auto”. Met een prima vierde plaats in een heel sterk deelnemersveld hadden Vossen en Findhammer daar in Hengelo die stelling ook stevig onderbouwd.
De Helichem equipe wil in de komende Tank S Rally uiteraard op dat succes voortbouwen en ook nu wordt gemikt op een plaats bij de eerste vijf. “Ik denk dat we reëel moeten blijven en het hierbij houden. Wie weet gaan er zo links en rechts nog wel een paar in de fout en schuiven wij automatisch op. Veel meer kunnen we echter niet verwachten. Je moet namelijk niet uit het oog verliezen dat de vijf WRC’s die voor ons starten een paar generaties moderner zijn dan de onze. Stel dat alle bestuurders van gelijk niveau zouden zijn, dan kun je daartegen maar weinig uitrichten. Daarentegen hebben Johan en ik wel één streepje voor en dat is een jarenlange ervaring. De tactiek speelt ook een grote rol bij dit soort wedstrijden, waarvan het eerste deel in het pikkedonker wordt gereden”, betoogt de 65-jarige Limburgse rallycrack. Veel zal afhangen van de weersituatie in de Noordoostpolder. Als het regent zijn de kronkelige dijkweggetjes spekglad en zou de equipe ook echt potten kunnen breken. Blijft het daarentegen droog, en daar ziet het op dit moment naar uit, dan wordt het een hele andere, supersnelle wedstrijd. En dan zijn die moderne WRC’s echt in het voordeel.
De Tank S Zuiderzeerally start op vrijdagavond 18 maart om 19.01 uur op de grote markt in het hartje van Emmeloord, alwaar na 6 KP’s over 39,5 kilometer om 23.15 uur startnummer 1 weer binnenkomt. Op zaterdagmorgen om 9.01 uur gaan de dan resterende equipes weer op pad, dit keer voor 14 KP’s met een gezamenlijke lengte van 113,40 km. Om 22.15 uur wordt de winnaar op het finishpodium verwacht.