ELE Rally 2014

Navigator
Jac Gillis
Startnummer
7
Plaats
Veldhoven
Merk
Mitsubishi
Model
EVO X
Kenteken
KX61EPU

Jubilerende ELE Rally geen feest voor rallyequipe Henk Vossen/Jac Gillis

Helmond. De enige Nederlandse rally die Henk Vossen en Jac Gillis dit jaar op de kalender hebben staan is voor de Helichem equipe op een teleurstelling uitgedraaid. Door mechanische pech achtervolgd kwam het duo nooit echt in het vereiste ritme om een ereklassering in de ELE Rally te kunnen scoren. Inmiddels is de focus alweer verlegd naar het volgende evenement, de WK Rally van Duitsland.

Het had zo’n feestelijke gebeurtenis moeten worden, de 50e editie van de ELE Rally. Voor de deelnemers, voor de organisatie, voor het publiek en ook voor Henk Vossen en Jac Gillis. Bijna iedereen is ruimschoots aan zijn trekken gekomen, behalve helaas het Helichem duo. Al op de tweede klassementsproef liep de Mitsubishi Evo 10 een lekke band op, wat bijna een minuut tijdverlies opleverde. “Zo’n Nederlandse rally is dusdanig kort en krachtig dat je je zulke tijdverliezen niet kunt permitteren, want de tijd ontbreekt om dat goed te kunnen maken. Dus feitelijk waren we toen al kansloos voor het podium. En dan zit je toch met een ander gevoel achter het stuur”, blikt Henk Vossen terug. Navigator Jac Gillis onderschrijft die mening: “Wil je kunnen presteren dan moeten rijder, navigator en auto als het ware met elkaar versmelten. Pas als alles op zijn plek valt kun je echt hard rijden. Maar als er een niet goed meewerkt wordt het ritme verstoord en daardoor het snelle werk wat krampachtig”, zo ondervond ook Gillis.

De vrijdagse etappe werd op een zestiende plaats afgesloten en met het voornemen de tweede, lange dag terug te slaan kwam de Helichem equipe op zaterdagmorgen weer met frisse moed aan de start. Maar al op de tweede KP sloeg de pechduivel andermaal toe. De turbodruk van de Mitsubishi Evo 10 viel totaal weg, waardoor de auto zich nog slechts in slakkengang liet rijden. Twee proeven lang moest Henk Vossen voortsukkelen voordat de serviceploeg het euvel kon herstellen. In de tussentijd was het duo naar de twintigste plaats teruggevallen. Daarna werd het er beter op, met een rijtje top-10 klasseringen als resultaat. Maar weer kreeg de auto kuren. Dit keer was het een storing bij de electronisch aangestuurde differentiëlen, waardoor de Mitsubishi sterk naar een kant van de weg trok. “Dat was voor mij wel de spreekwoordelijke druppel”, bekent Vossen. “Het werd zwoegen aan het stuur. De laatste KP’s hebben we dan ook maar op aankomen uitgereden”. De Helichem equipe finishte als twaalfde algemeen en als vijfde in de Groep N4 klasse.

Het Helichem Rallyteam heeft ruim twee maanden de tijd de Mitsubishi Evo 10 weer helemaal op punt te krijgen. Van 22 tot 24 augustus staat dan de WK Rally van Duitsland op het menu. “Dat is tegenwoordig toch meer mijn ding. Hele lange wedstrijden waarbij het vooral om routine en foutloos rijden draait. Daar ben ik pas echt in mijn element. Niet voor niets scoren we regelmatig podium-plaatsen in onze WK rally’s,” blikt Vossen alweer vooruit.

 

Rally Video's

Playlist

1 Video's