Snelle links
Henk Vossen en Jac Gillis knap derde in drijfnatte en besneeuwde Rally van Monte Carlo
Onder loodzware weersomstandigheden hebben Henk Vossen en Jac Gillis weer een gedegen rally gereden. De voor het wereldkampioenschap tellende Rally van Monte Carlo werd drie dagen lang overgoten met bakken regen, soms overgaand in sneeuw, wat menig equipe de kop kostte. Ook Vossen gleed een paar keer van de weg, gelukkig zonder ernstige gevolgen.
Als telt niet en in de sport al helemaal niet. Of je wel of niet de juiste banden onder de auto hebt gezet, of je net iets eerder had moeten remmen, of je een bandenwissel wel of niet perfect afwerkt, het heeft allemaal zo zijn gevolgen. “Als we dat soort dingen wel perfect hadden gedaan dan waren we twintigste algemeen geworden en 2e in onze klasse” zegt Henk Vossen terugblikkend. Daarmee niet zozeer aangevend dat er grote missers waren gemaakt als wel dat de snelheid er heel goed inzat. Al op het allereerste en tweede rondje van drie klassementsproeven werd dat verschil duidelijk. Net als veel andere coureurs had Vossen voor profielloze asfaltbanden gekozen. Maar eenmaal boven in de bergen begon het te sneeuwen. Met tal van crashes tot gevolg. Vossen en Gillis overleefden de slag wel maar verloren veel tijd. “We reden het tweede rondje op sneeuwbanden en toen waren we maar liefst vijf en een halve minuut sneller” vertelt Vossen.
Ging het er op de eerste etappe nog redelijk normaal aan toe, de tweede dag veranderde dat. Het begon op KP9 bij het wisselen van een lekke band, waarbij de auto van de krik schoof. Gelukkig waren er genoeg rallyfans die de Mitsubishi optilden zodat het wiel gewisseld kon worden. Zes minuten gingen daarbij verloren. Twee proeven later gleed de auto plotseling van de weg. “Er lag onverwachts een plak ijs voor een bocht, waarop ik uitgleed. Gelukkig hebben we niets geraakt en konden we zonder schade verder” vertelt navigator Jac Gillis, die aan de rally een hele drukke klus beleefde. Sommige proeven waren erg lang, tot bijna vijftig kilometer, andere zo ontzettend bochtig dat het tijdig voorlezen van de aanwijzingen voor de bestuurder een heikele taak bleek. Vossen oordeelde dan ook: “De Monte Carlo is een stuk zwaarder geworden. Lange en hele technische proeven en weinig tijd om alles goed te verkennen en precies in het routeboek op te schrijven. Petje af voor Jac, die het geweldig heeft gedaan” loofde Vossen zijn bijrijder. Ook het serviceteam kreeg een pluim: “Gedurende de winter heeft Lou Ambaum de auto helemaal opnieuw opgebouwd. Hij heeft deze rally geen klap verkeerd gegeven. Wat een genot is dat”.
De laatste dag had nog een leuke verrassing in petto, namelijk verse sneeuw. Op de Col de Turini nota bene, ’s wereld beroemdste rallyplek. Tienduizenden toeschouwers keken drijfnat en verkleumd toe hoe de deelnemers zich een weg door de ophopende sneeuw baanden. En ook nu sneuvelden er een paar. Ook Vossen en Gillis gingen langs het randje. “Sterker nog, ik ben twee keer eraf gegleden en in een sneeuwmuur gedoken. Ook nu weer gelukkig zonder schade. Maar wel weer wat tijdverlies. Nou ja, dat hoort nu eenmaal bij deze loodzware editie. Het weer was echt bagger. Vier dagen aan een stuk kregen de rallykaravaan en de toeschouwers stortbuien over zich uitgestort. We hebben dat allemaal doorstaan, we hebben snel gereden, zijn heelhuids aan de finish gekomen en bovendien derde in onze klasse geworden, en dertigste algemeen in een veld van 98 deelnemers. Daar mogen we trots op zijn” besloot Henk Vossen tevreden.