ADAC Rallye Deutschland 2015

Navigator
Eddy Smeets
Startnummer
121
Plaats
Trier
Merk
Mitsubishi
Model
EVO X
Kenteken
KX61EPU

Knappe vierde plaats voor Henk Vossen en Eddy Smeets in WK Rally van Duitsland

Bij zijn 39e deelname aan de Deutschland Rallye heeft Henk Vossen andermaal een aansprekend resultaat behaald. Samen met zijn Belgische navigator Eddy Smeets finishte de Limburgse routinier als 39e algemeen en vierde in zijn klasse. En dat ondanks dat de equipe in de slotfase nog een paar kritische momenten meemaakte.

Voor Henk Vossen is het recept voor succes in een wereldkampioenschapsrally al jaren hetzelfde: foutloos rijden met een hoog gemiddelde, onnodige risico’s uitbannen en zijn rallyauto met zorg behandelen. Het heeft hem door de jaren heen al de nodige mooie klasseringen opgeleverd, met menige podiumplaats als resultaat. Dit keer zat dat laatste er in de Deutschland Rallye op voorhand al eigenlijk niet in. De WK-wedstrijd telde mee voor het wereldkampioenschap voor Productiewagens en dat bracht een aantal sterke internationale equipes op de been in de klasse NR4. Vanaf de start op vrijdag was de druk al hoog en aan het eind van die eerste etappe lagen de kaarten al een beetje open op tafel. Behoudens eventuele calamiteiten zou een podiumplaats er dit keer waarschijnlijk niet in zitten en was het nog maar de vraag of Vossen en Smeets de andere vier concurrenten achter zich zouden weten te houden.
Op de tweede dag stonden een paar hele uitdagende klassementsproeven op het programma, waaronder het beroemde militaire oefenterrein Panzerplatte, nabij het plaatsje Baumholder. Bij uitstek een proef waarop Henk Vossen zijn, in 38 deelnames opgedane, ervaringen ten volle kon uitbuiten. Met als resultaat dat hij aan het eind van de dag tien plaatsen in het algemene klassement was opgeschoven en zijn vierde plaats in zijn klasse verder had verstevigd. Maar op de slotdag, met slechts vier KP’s te gaan, kwam er toch een kink in de kabel. Eerst stuurde Vossen een verkeerde weg op, een gevolg van een verwarrende bewegwijzering. Dat kostte bijna een minuut. Op de eerstvolgende proef landde de Mitsubishi Evo X na een sprong over een hobbel precies op een stoeprand, waarbij een velg doormidden brak. Na eerst een paar kilometer te hebben doorgereden bleek een bandenwissel toch noodzakelijk. Al met al gingen zo zes minuten verloren. De equipe duikelde daardoor zes plaatsen in het algemeen klassement maar gelukkig kwam de vierde plaats in de klasse niet in gevaar. Aan het eind van de rit kwam de Helichem Mitsubishi als 39e over het finishpodium in Trier. Henk Vossen keek tevreden terug op zijn drie dagen Deutschland Rallye: “Wederom hebben we hem tot een goed eind gebracht, alhoewel de jump wel een narrow escape was. Dat ging maar net goed. De sfeer was weer als vanouds, al was het dit jaar met bijna dertig graden wel heel erg warm. Ik heb ruim tien liter water per dag gedronken. Vooral de proeven in de wijnbergen en de Panzerplatte zijn slopend. Je rijdt een half uur op topsnelheid over hele bochtige weggetjes en één moment van concentratieverlies kan dan fataal zijn.  Maar mede dankzij de inzet van mijn voortreffelijke technische team is het weer allemaal gelukt. Op naar de veertigste keer Deutschland Rallye in 2016”!

Rally Video's

Playlist

1 Video's